Pages

Wednesday, October 2, 2013

TIPS BERPANTANG + PENGAMBILAN VITAMIN SHAKLEE = PENURUNAN BERAT BADAN

Assalammualaikum,

Hari ini saya ingin berkongsi tips ketika berpantang yang saya amalkan slps melahirkan kedua2 putera saya.
Orang selalu kata, "kalau nak cepat kurus, bersalin la lagi"...
Nak tau kenapa? Semasa berpantang adalah masa yang paling senang untuk menurunkan berat badan.

Sebenarnya, tips neh mak saya yang ajar... samada mahu ikut atau tidak aje. Saya pun cuba mengamalkan, alhamdulillah, baju2 semua boleh pakai, tade masalah nak beli baju baru sbb berat dah naik..
Okay, bawah neh tips yang saya amalkan, mak yg ajar yer;

(1) MAKAN NASI JANGAN BERTAMBAH
Maksudnye kalau masa makan nasi, ambil sekali aje. Lauk banyak tape, jangan nasi yg banyak. Saya ambil 2 senduk nasi + lauk yg mak masak. Selalunya saya pakai pinggan kecil, sbb kalau pinggan kecil neh, nampak nasi yg kita ambil tuh banyak (psychology).

(2) BIAR KERAP MAKAN > JGN BANYAK MAKAN
Biasanya, sarapan pagi, saya akan minum susu kambing cicah biskut, Kemudian, tengahari makan nasi mcm biasa. Petang sikit, minum milo cicah biskut lg, atau makan kuih. Malam, makan nasi mcm biasa. Antara waktu2 makan neh, kalau saya lapar, saya bancuh milo aje (x perlu letak susu)

(3) TIDUR JANGAN BERLEBIHAN
Memang diakui mengantuk masa berpantang, penat bersalin lagi, penat jaga baby meragam waktu malam. Bila waktu siang, tak perlu la setiap kali baby tidur, kita tidur sekali. Ini adalah perkara yang tidak sihat yer. Biasanya, lepas mandi pagi, baby akan tidur semula. Jadi masa inilah digunakan untuk kita mandi, jaga badan kembali. Biasanya, saya tidur petang dgn baby (slps waktu zuhur, sblm asar).

(4) PENGAMBILAN VITAMIN (SAYA MAKAN VITAMIN SHAKLEE)
Yang neh penting untuk mengekalkan item no 3. Vitamin neh penting utk recover semula zat2 dlm badan, menyembuhkan luka2 ketika bersalin dan memberikan tenaga. Kalau tiada tenaga, mmg akan rasa nak tidur aje, lps tuh mudah stress yer.
 Saya ambil SET PENYUSUAN SHAKLEE (Zinc complex + Vita-lea + Vita-C+ B-Complex)

(5) MINUM AIR BANYAK
Sila lah minum air banyak yer, sekurang2 nya 2 liter sehari. Minum air suam adalah paling bagus, blh menghilangkan dahaga dgn cepat. Kalau menyusukan baby, lagi cepat rasa dahaga. Minum air yg banyak juga blh mengelakkan sembelit, dan kencing kotor.

(6) BANYAKKAN BERGERAK
Yg neh ikut kemampuan dan keadaan masing2 yer. Saya semasa berpantang kali ke-2, yang sulung tgh lasak. Jadi, mmg byk bergerak, walaupun sakit sgt (hohoho).


Setakat neh yang saya kongsi, nak kongsi pengalaman/ consultation, blh hubungi saya.

Hubungi kami di ultramin12@gmail.com,  atau SMS saya di 019-2477645 (Aza). COD(Cash on delivery) area Kulaijaya, Senai, Skudai Area Bandar Seri Alam, Pasir Gudang (Weekdays only) Shaklee ID: 951622

No comments: